Allt du ville veta om kunskapens ord och en massa mer

I samband med karismatiska möten förekommer det en praxis av att lyssna in Guds ande om olika sjuka personer eller annan information som Gud vill delge. Detta kallas vanligtvis för kunskapens ord. Men om du är på ett seminarium om Andens gåvor med exempelvis Naturlig församlingsutveckling så verkar samma benämning användas för en helt annan gåva. Också inom karismatiska sammanhang skiljer formerna sig åt kring hur gåvan praktiseras. Jag har tänkt inleda en bloggserie om allt detta. Kanske tycker någon att detta blir väl detaljerat, men jag tror också att det kan vara av vikt att resonera kring teologiska nyanser och ställa den viktiga frågan varför gör vi på detta viset?

Sackaios i trädet tilltalas av Jesus

Jesus visste vad Sackaios hette genom Andens uppenbarelse

Jag har tänkt att besvara följande frågor:

  • Vad menade Paulus med begreppet? (Tips: Ingen vet säkert.) Vad säger exegeterna?
  • Hur användes begreppet innan den pentekostala rörelsen uppstod? (Knappast alls, med undantag för Thomas av Aquino, så honom kommer jag att titta närmare på.)
  • Hur förklarades och exemplifierades gåvan av den första generationens pingstvänner? (Två huvudspår uppstod, det dominerande skapades av Howard Carter och det andra av Donald Gee.)
  • Hur såg teologi och praxis ut kring denna gåva och begreppet andlig urskiljning (discernment) under efterkrigstidens helandeväckelse?
  • Hur såg teologi och praxis ut hos Kathryn Kuhlman och de som anammat hennes former för helandemöten? (Ian Andrews, Yongi Cho)
  • Hur såg teologi och praxis ut hos John Wimber och de (oss) som anammat hans synsätt?
  • Hur ser teologi och praxis ut hos Bill Johnson (Bethel Church) och de som anammat hans synsätt? Vilka nyansskillnader finns mellan Wimber och Johnson och vad grundar de sig på?
  • Hur ser teologi och praxis ut inom församlingstillväxtrörelsen och dess tillämpning i Willow Creek och NFU?
  • Hur fungerar gåvan rent konkret, så som jag menar att den bör användas, dvs. Wimber-traditionen?
  • Hur ska vi hantera ord som är vaga och allmänna, typ någon har ont i ryggen?
  • Hur kan vi träna oss i att lyssna in dessa ord?
  • Bevisar precisa kunskapens ord att Gud finns? Eller i vart fall att den naturalistiska synen på världen är felaktig? Vilka är (bort-)förklaringarna och har de någon bärkraft?

Låter detta intressant? Vill du att jag ska försöka svara på några specifika frågor som inte nämns ovan? Ställ i så fall din fråga i kommentarsfältet nedan.

Jag tar också tacksamt emot tips på artiklar och böcker. Jag kanske har missat någon.

Här kommer en kort introduktion till Wimber-traditionen från en konferens 1985.

Tack att du läser vad jag skriver här på itpastorn.nu. Välkommen att skriva en kommentar om det du läst. Jag publicerar dock inte alla kommentarer, utan bara de som jag bedömer ger mervärde till alla läsare i form av sakinnehåll och som håller sig till ämnet. Detta är inte tänkt att vara en allmänt diskussionsforum. Är du osäker, läs mina kommentarsregler.

7 svar på ”Allt du ville veta om kunskapens ord och en massa mer

  1. Hej Lars!
    Vi har setts en del i olika sammanhang genom åren, främst i Vineyard tror jag. Gällande detta undrar jag nu lite hur (och om) du ser på skillnaden mellan ”kunskapsord”, ”visdomsord” och ”profetiska ord”. Kanske var det detta du syftade på när du nämnde NFU men det vore i alla fall intressant att höra din åsikt. Allt gott/Martin

    • Jag kommer visa hur man inom olika traditioner tolkat begreppen, just eftersom det råder en stor begreppsförvirring. Just gåvan att tala kunskapens ord ses som exempelvis en uppenbarelsegåva (Wimber, ursprungligen från Howard Carter), en undervisningsgåva (Willow Creek, ursprungligen från Donald Gee) eller en förmåga att tänka strategiskt (NFU, ursprungligen från Peter Wagner). Vad Paulus själv menade med begreppet kan inte fastslås exakt via exegetisk metod.

      Jag kommer fördjupa mig rejält om detta. Följ bloggen eller mig på Twitter eller min gunther.bibleteacher-sida på Facebook för att få en ping om när nästa artikel kommer. Just nu är det en hektisk månad i min församling med lite tid över att blogga, tyvärr.

  2. Låter faktiskt riktigt intressant, om än något smalt. 😉 Hade för ett par veckor sedan en lektion på ÖTH där vi vände och vred på termen och det är intressant hur vi ofta tolkar bibeltexten just ifrån den tradition vi hör hemma inom.

    • Det kommer mer, men det går långsamt. Jag efterforskar successivt källorna. Anledningen till att det tar tid är att påfallande lite är skrivet i ämnet, på den här detaljerade och genomreflekterade nivån.

  3. Pingback: Kunskapens ord, del 2, de dominerande tolkningarna | itpastorn.nu

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.