Evangeliets fasta grund

Predikan i Guntorp 2013-04-07

Dubbeltydig rubrik:

  1. Evangeliet har en fast grund i Jesu död och uppståndelse
  2. Evangeliet är en fast grund för oss att stå på – och falla mot

Evangeliets fasta grund, ljudfil (MP3, 46MB).

Tre exempel

  1. Torgny Wiréns bok Om änglar kunde tala: Huvudpersonen kör på ett barn med sin bil. Barnet blir invalid för livet.
  2. Mannen som jag talade med i Karlstorpskyrkan: ”Min synd är för stor.”
  3. Personen M: ”Varje gång jag syndar måste jag snabbt bekänna och fram tills dess, så är jag ofrälst”

Problembarnen i Korinth

  • De trodde sig vara bäst – de hade ”kunskap” som gjorde dem uppblåsta och fick dem att förhäva sig. De trodde sig vara ”visa”.
  • De var splittrade i falanger, som alla ansåg sig vara den bästa. De skröt ”med den ene på den andres bekostnad” (4:6)
  • Stökiga gudstjänster med missbruk av tungotalet
  • Nattvarden firades så att somliga blev proppmätta, medan andra förblev hungriga

Deras sammankomster skadade snarare än gagnade (11:17).

  • De besökte prostituerade
  • Någon levde ”med sin fars hustru” (5:1)

Kroppen var nämligen oväsentlig för dem, inte Andens tempel

  • Uppståndelsen behövdes inte heller – de talade ju ”änglars språk”, de var framme i det himmelska tillståndet

Hur tar Paulus itu med dem? Hela tiden går han tillbaka till ruta ett – evangeliet, korset. Där finns den sanna visheten, det är det verkliga mysteriet som Gud nu låter oss få kunskap om.

1 Kor 15:1-2

1Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag förkunnade, som ni också tog emot, på vars grund ni står 2och genom vilket ni blir räddade. Jag vill påminna er om orden i min förkunnelse – den håller ni väl fast vid, annars var det bortkastat att ni kom till tro.

Evangeliet som jag evangeliserade – både substantivet och verbet i vers ett.

  1. Paulus förkunnade det.
  2. Korinthierna tog emot det.
  3. Och står på dess grund.
  4. Genom det blir vi räddade.
  5. Om vi håller fast vid det (i form av orden Paulus förkunnade).

Lägg märke till punkt tre. Vi fortsätter stå på dess grund.

Wimber: The way in is the way on…” (Också en boktitel.)

Punkt 5: Håll fast – annars bortkastat att de kom till tro. Det icke-förhandlingsbara!

1 Kor 15:3-4a

3Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, 4att han blev begravd…

Det Paulus själv hade tagit emot – troligen så memorerades de meningar som nu följer.

Kristus dog för våra synder.

Hur starkt är detta?

  1. Torgny Wiréns exempel: Han kunde få frid!
  2. Mannen i Karlstorp: Jag blev arg? ”Menar du att du, ynka människa, skulle kunna synda mer än Jesu död kan sona?” Det är en slags förhävelse – det är övermod, även om det yttrar sig som missmod!
  3. Personen M: Titta på Korinthierna – inte ens efter ett besök hos en prostituerad, så slutade du vara rättfärdig. Dumt på varje tänkbart vis – men frälsningen gick inte förlorad!

”Den som har badat behöver bara få fötterna tvättade, i övrigt är han ren. Och ni är rena, dock inte alla.” (Joh 13:10)

Bekännelsen av dagliga synder påverkar kvalitén på vår relation till Gud, men inte att vi har den.

1 Kor 15:4b-8a, 11, 14, 20

… att han [Kristus] uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna 5och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. 6Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder vid ett och samma tillfälle, de flesta är ännu i livet, men några har avlidit. 7Därefter visade han sig för Jakob och sedan för alla apostlarna. 8Allra sist visade han sig också för mig— 11Jag eller de [andra apostlarna]– så är det vi förkunnar, och så är det ni har lärt er att tro.

14Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro.

20Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna.

Hur talar vi om tro – i vilken ände börjar vi?

Att börja allmänt och sedan successivt snäva av innehållet?

Från Ateism till allmän teism till monoteism till den judiskt-kristna traditionen till Jesus…

Bland det första, säger Paulus!

Ingen annan fråga än uppståndelsen är intressant!

  • Utan uppståndelsen, så faller allt!
  • Med uppståndelsen, så gäller allt!

Så vilka skäl har vi

  1. Det pålitliga historiska vittnesbördet.
  2. Den fortgående erfarenheten i trons gemenskap av Herrens närvaro och uppståndelsens kraft.

Ett gemensamt vittnesbörd: ”Så är det vi (alla apostlar) förkunnar”

Akta er för ”andra evangelier”

Många påstår att det inte alls var så här som ”alla” trodde, att det fanns många olika parallella uppfattningar och att denna inte ens är ursprunglig.

Detta är den äldsta text som finns, som beskriver evangeliet. 1 Korinthierbrevet är äldre än evangelierna.

Det hade varit lätt för Korinthierna att se skillnad mellan Paulus och Petrus – om det hade funnits någon.

Da Vinci-koden, Judasevangeliet, Jonas Gardell, avancerade hänvisningar till det förmodade evangeliet ”Q” – alla har de löjligt dåligt historiskt stöd!

Man drivs av agendor!

Vad kan det äkta evangeliet göra?

Befria från skulden!

Inte ett ”äsch, det är väl inte så farligt”. Jo det är det. Jättefarligt. Dödligt. Men Jesu verk är större!

Men vi måste ta praktisk hänsyn till skadan. Torgny Wiréns romanfigur blev läkare, men fick inte vara den som behandlade den invalidiserade pojken.

Ge frid med Gud här och nu

Inte som personen M som trodde sig tappa sin frälsning.

Sann godhet – för att du ”fått som gåva” (Matt 10:8).

Inte ge för att själv få.

God på riktigt, utan självupptagenhet. Godheten har ett egenvärde, den är inte ett medel att nå ett mål (saligheten).

Saligheten gör mig god – det är inte godhet som ger mig salighet!

Ge hopp för evigheten

Döden är besegrad. Vi ska uppstå ”vid den sista basunens ljud” (15:52).

Ingen slump att 1 Kor 15 läses på begravningar!

This entry was posted in Övrigt. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *